Kennis

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Nieuwe feature voor het maken van remarketinglijsten in Google AdWords

Door: Easy Admin

Remarketing is al geruime tijd mogelijk binnen het op interesse gebaseerde adverteren in Google AdWords. Bezoekers die op je website zijn geweest, krijgen nogmaals een zo relevant mogelijke banner voorgeschoteld. Een vooraf gedefinieerde doelgroep, bijvoorbeeld bezoekers die een product in het winkelmandje hebben geplaatst maar de bestelling niet hebben afgerond, zijn nu te bereiken door meerdere remarketingtags op verschillende pagina’s van je website te plaatsen.

Remarketing in AdWords op basis van URL

Nieuw in Google AdWords is het targeten van een ‘doelgroep’ op basis van URL. Dit kan met 1 enkele remarketingtag. Deze nieuwe remarketingtag dient op alle pagina’s van je website te worden geplaatst.

Voorbeeld

Een bezoeker van een webshop met schoenen die de aanbiedingspagina van Converse All Stars heeft gezien, maar geen bestelling heeft geplaatst, kan door onderstaande lijstdefinitie een relevante beeldadvertentie (banner) voorgeschoteld krijgen. In Google AdWords zal de URL-selectie er bij het instellen van de ‘doelgroep’ als volgt uitzien:

Voorbeeld

Een bezoeker die wel schoenen in zijn winkelwagen heeft geplaatst, maar geen bestelling heeft voltooid, kan door onderstaande lijstdefinitie een relevante banner voorgeschoteld krijgen. De URL-selectie zal er bij het instellen als volgt uitzien:

Nieuwe feature: ‘ Remarketing with Google Analytics’

Google heeft aangekondigd dat aan het einde van deze zomer een nieuwe feature als bèta geïntroduceerd zal worden. Remarketing with Google Analytics zal het mogelijk gaan maken om specifieke remarketinglijsten samen te stellen voor bezoekers van je website op basis van Google Analytics gegevens.

Voordelen

Waar je in de vorige voorbeelden ‘gebonden’ bent aan de URL om vervolgens je targeting doelgroep te definiëren, zo vrij ben je straks met Google Analytics. Denk bijvoorbeeld aan doelgroeplijsten op basis van:
– Duur op website van bezoeker;
– Browserinstellingen;
– Eenvoudig land, regio of stad targeting;
– Bezoekers welke een vooraf ingesteld doel hebben bereikt;
– Bezoekers van een specifieke pagina (nu ook mogelijk met URL).

Gecombineerde lijsten

Nieuwe remarketinglijsten die zijn aangemaakt in Google Analytics kunnen samen met bestaande remarketinglijsten in Google AdWords worden gecombineerd. Dit met als doel om deze specifieke bezoekers banners en tekstadvertenties voor te schotelen.

Hoe te activeren?

Google geeft aan dat er een aantal aanpassingen gedaan moeten worden voordat Remarketing with Google Analytics geactiveerd kan worden. Stap 1 is het relatief eenvoudig aapassen van de Google Analyticscode. Daarnaast zijn er een aantal eisen/aanpassingen waaraan voldaan moet worden:

– Er dient een koppeling tussen AdWords & Analytics te zijn. Heel eenvoudig en een instelling die wij altijd goed zetten. Daarnaast dien je toegang tot Analytics te hebben met beheerderstoegang.

– Bij het aanmaken van het Analytics account dient akkoord te worden gegaan met de Google Analytics Terms of Service.

– Belangrijke: Toon een update van je privacy policy op de website! Dit betekent dus dat er buiten het aanpassen van de Google Analyticscode, meerdere aanpassingen op de website gedaan moeten worden.

– Een drempel die nu ook al geldt, zijn de 100 unieke bezoekers per doelgroeplijst die wordt samengesteld.

We houden de ontwikkelingen en introductie van Remarketing with Google Analytics goed in de gaten en zullen de best practices zo snel mogelijk met jullie delen!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Easy-nieuws:

Inschrijven voor onze nieuwsbrief