Kennis

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Zoekwoorden vinden met Ubersuggest

Door: Partrick Jansen

Google levert via Google Suggest al enige tijd zoekwoordsuggesties aan gebruikers. Wanneer een gebruiker begint met schrijven, vult Google dit automatisch aan. Een gebruiker kan dan op een snelle manier selecteren welke specifieke opdracht wordt bedoeld.

Bieden of uitsluiten?

Voor adverteerders in Google leveren deze zoektermen een bron van inspiratie op. Je kunt de suggesties namelijk opnemen in je AdWords campagne en hier specifiek op bieden. Wellicht leveren deze ‘suggesties’ ook wel zoekwoorden op, waarop je juist niet wilt adverteren. Je kunt er dan voor kiezen om de woorden uit te sluiten. In bovenstaand voorbeeld van een rijschool zou je ‘brommer’ kunnen uitsluiten van de advertentiegroep ‘autorijbewijs’.

Ubersuggest

Via de website http://ubersuggest.org/ download je op een eenvoudige manier een lijst met aanvullende suggesties voor een bepaald zoekwoord. Je vult een zoekwoord in en je krijgt per aanvullende letter tien suggesties. Deze suggesties corresponderen met de ‘Google Suggest’ zoekwoorden. Via het pulldown menu is het mogelijk om te kiezen voor News, Shopping, Video en Recipes.

Google geeft 266 suggesties voor het zoekwoord Autorijbewijs. Wanneer je echter op een woord in de resultaten klikt, kun je (indien aanwezig) ook extra suggesties krijgen, zie onderstaand voorbeeld:


Je kunt woorden afzonderlijke selecteren, maar ook via de ‘Select all keywords’ knop alle woorden in 1 keer selecteren.

Vervolgens klik je op ‘Get’.

Hierna kun je de zoekwoorden eenvoudig kopiëren en plakken in bijvoorbeeld AdWords of Excel.

Verkeersschatter

Plak deze resultaten ook eens in het hulpprogramma ‘Verkeersschatter’ in AdWords. Wanneer er vervolgens woorden zijn met een hoog zoekvolume kun je die nog eens door de tool halen voor extra suggesties.

Goede aanvulling

Ubersuggest geeft een aardige lijst met zoekwoordsuggesties, zeker in aanvulling op het ‘Hulpprogramma voor zoekwoorden’ in AdWords. AdWords levert in het voorbeeld van ‘autorijbewijs’ slechts 33 suggesties op (gebaseerd op zoeken op ‘zinsdeel’).

Laag CTR

Gebruik deze tool ook eens voor brede zoekwoorden met veel vertoningen en een laag CTR. Soms is het lastig het CTR van een breed zoekwoord te verhogen. Dit komt omdat je alleen kunt zien op welke matches er daadwerkelijk is geklikt. Op welke matches je advertentie wel wordt vertoond, maar niet geklikt blijft altijd een raadsel. Met Ubersuggest kun je snel een lijst met mogelijke uitsluitingszoekwoorden vinden, waaraan je in eerste instantie nog niet had gedacht.

Succes met het gebruik van Ubersuggest. Ik ben benieuwd naar extra ideeën voor het gebruik van deze tool. Deel je ervaring!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Easy-nieuws:

Inschrijven voor onze nieuwsbrief