Kennis

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Linkbuilding: hoe krijg ik meer respons?

Door: Danny

De populariteit van je website is één van de belangrijkste pijlers om goede posities in de zoekmachines te behalen. Het uitvoeren van linkbuilding is een vak apart. Er zijn in het verleden ook vele discussies geweest over de beste uitvoering van linkbuilding. Onlangs is een interessant (Amerikaans) onderzoek gedaan naar de beste manier van uitvoeren. Het onderzoek bevat enkele interessante uitkomsten die in deze blog beschreven zullen worden.

Geslacht

Er werd voorheen aangenomen dat vrouwen eerder een linkruil af zouden sluiten dan mannen. Uit het onderzoek komt echter naar voren dat mannen vaker een linkruil afsluiten. Vrouwen krijgen daarentegen vaker een reactie.

Aanhef

Hoe begin je een e-mail? De meest effectieve manier van benaderen, is direct aan een bepaald persoon gericht. Wanneer je bijvoorbeeld blogs gaat benaderen, probeer dan altijd te achterhalen wie de eigenaar van het blog is. Lukt dit niet, houd het dan vooral informeel.

Bron: iAcquire

Dag van de week

De hoogste respons zal je ontvangen wanneer linkaanvragen op zaterdag, zonderdag of vrijdag verstuurd worden. De gedachte hierachter is dat er in het weekend minder e-mails in de inbox van bedrijven / bloggers terechtkomen, waardoor de aanvraag ‘s maandags goed opvalt in de mailbox.

Tijdstip van versturen

Het beste tijdstip om een linkaanvraag te versturen, is tussen 22:00 en 09:00 uur. De gedachte hierachter is in feite gebaseerd op dezelfde reden als hierboven benoemd is. Een aanvraag zal ’s ochtends opvallen in de mailbox dus grote kans dat deze sneller beantwoord gaat worden. Je kunt hiervoor een tool zoals Boomerang (voor Gmail) voor gebruiken.

Aantal e-mails tot het realiseren van een link

Vaak benadert men een website eenmalig voor het plaatsen van een blog of link. Uit het onderzoek blijkt dat het zeer effectief is om meerdere malen een aanvraag te doen. Kortom, geef de moed niet te snel op! Je ontvangt namelijk 60% meer respons bij het sturen van een tweede en derde e-mail. Wanneer je bij de eerste linkaanvraag echter al een afwijzing hebt gehad, ga dan niet door. Wees geen spammer, maar ga voor het opbouwen van een relatie.

Lengte e-mail

Korte e-mails blijken meer respons op te leveren, maar langere e-mails leveren uiteindelijk vaker een conversie op. De les die hieruit getrokken kan worden, is dat je met persoonlijke e-mails, waarbij je in gaat op de website van de klant, meer resultaat bereikt.

Twitter

In het onderzoek is aandacht besteed aan de rol die Twitter kan vervullen in het linkbuildingproces. Uit het onderzoek is gebleken dat er 37,5% meer reacties ontvangen worden, nadat men eerst contact gehad heeft via Twitter. Blijf daarom regelmatig monitoren wat er over jouw producten / diensten wordt gezegd op Twitter. Probeer waarde toe te voegen en je te mengen in de conversatie. Uiteindelijk kun je een relatie opbouwen met de (potentiële) doelgroep en hen persoonlijk benaderen. De respons zal ongetwijfeld hoger uitvallen.

Bron: iAcquire

Vertrouwenssignalen

Er zijn bepaalde signalen in e-mails die het vertrouwen wekken van de ontvanger. Uit het onderzoek blijkt dat het toevoegen van een logo zorgt voor een hogere ‘closing rate’ (6,86%), dan wanneer men geen logo in de e-mail vermeldt.  Probeer daarom altijd je logo in de e-mail te vermelden.

Bron: iAcquire

Tot slot

Er zijn meerdere aspecten genoemd die de respons en conversies van linkbuilding verhogen. Wat te allen tijde belangrijk is: heb inzicht in je doelgroep. Probeer hen persoonlijk te benaderen en een goede relatie op te bouwen, waardoor beide partijen op den duur sterker zullen worden.

Heeft iemand al goede ervaringen met het toepassen van de genoemde punten uit het onderzoek? Of heb je wellicht zelf nog goede aanvullingen? Laat dan jouw mening en bevindingen achter in de reacties hier beneden.

Discussie- 2 reacties

Jan-Willem Bobbink

5 juli 2012, 10:31

Resultaten van het onderzoek moet je niet te zwart / wit nemen, aangezien zijn hele database op één hoop is gegooid. Zo zal binnen de techniek branche een vrouw minder serieus genomen worden dan een man, binnen de fashion andersom. Zoals je zelf al aangeeft, pas je outreaching aan, aan de doelgroep.

Reageer hier op

Roald

10 juli 2012, 12:47

Het is inderdaad jammer dat het onderzoek niet is gesegmenteerd op verschillende branches. Dat zou wellicht leukere inzichten geven.

Wat ik vooral interessant vind aan het onderzoek is dat een informele toon zorgt voor betere respons/feedback. Op zich ook wel begrijpelijk, want je komt dan al sneller oprecht en enthousiast over.

In de alinea ‘vertrouwenssignalen’ wordt aangegeven dat een logo kan bijdragen aan een betere respons. Hoe vaak kom je wel niet een mailtje tegen van iemand die een link wil hebben, zonder ook maar een fatsoenlijke e-mail handtekening.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Easy-nieuws:

Inschrijven voor onze nieuwsbrief