Kennis

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De nieuwe vorm van rapporteren voor SEO

Door: Paula

“However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results”
- Winston Churchill

Over het algemeen geven bedrijven veel meer uit aan SEA dan aan SEO. Wanneer iemand bijvoorbeeld hetzelfde pakket bij Easy Internet Marketing afneemt voor SEO als voor SEA, komen daar voor SEA altijd nog de klikkosten bij. Hierdoor is dit budget standaard al minimaal twee keer zo groot. Justin Briggs beargumenteerde in LinkLove (Boston, 2012) dat dit komt omdat zij (AdWords specialisten) betere rapportages hebben en hun inspanningen direct kunnen verbinden aan opbrengsten; hij stelt voor om hier verandering in aan te gaan brengen.

SEO rapporteren

Ook wij bij Easy zijn de manier van rapporteren aan het veranderen. Wanneer wij rapporteerden over linkbuilding en SEO activiteiten, dan ging dit vaak over operationele factoren. Bijvoorbeeld hoeveel links we hebben aangevraagd en hoeveel er zijn geplaatst. De waarde werd dan uitgedrukt in PageRank of andere waarderingssystemen, zoals Domain Authority of Page Authority. Algemene SEO inspanningen werden gerapporteerd in de vorm van posities. Links zijn goed, posities zijn fijn, maar bij een bedrijf draait het er toch om dat we ook nog geld verdienen?

Cohort analyses

In de presentatie van Justin stelt hij voor, door middel van cohort analyses, een keyphrase te koppelen aan een klant. Dat je in elke maand weet wat die ‘keyphrase’ heeft opgebracht en welke retentie die met zich meebrengt. Dit kan volgens hem op drie manieren:

  1. Out of the box solutions (zoals KISSmetrics or Mixpanel)
  2. Een eigen database (hier kunnen magische dingen gebeuren)
  3. Custom variables in Google Analytics.

Alle mogelijkheden die hij noemt zijn technisch geavanceerd. Hierdoor zullen ze voor sommigen niet binnen het budget vallen en lastig te implementeren zijn. Bovendien is het lastig om onderscheid te maken tussen wat er nu precies uit linkbuilding komt en wat er uit bredere SEO inspanningen komt.

Van tactische naar financiële statistieken

De argumentatie is wel breder te trekken en sinds enige tijd rapporteert ook Easy Internet Marketing op een andere manier. Nogmaals, posities zijn leuk, maar uiteindelijk gaat het erom hoeveel organisch verkeer er naar een site komt en hoeveel conversies (aantal transacties) dit oplevert. De onderstaande afbeelding geeft dit ook weer. We moeten van tactische (operationele) statistieken naar verkeer en financiële statistieken.

Een voorbeeld van hoe de nieuwe SEO rapportage er uitziet is hieronder te zien. Wij maken onderscheid tussen branded, non-branded en (not provided) verkeer. Bovendien loopt er een groene lijn doorheen die het aantal conversies weergeeft. Het idee is uiteraard dat zowel de staven als de groene lijn een stijgende lijn laten zien.

Conclusie

De crux blijft dat een euro die vandaag geïnvesteerd wordt in SEO zichzelf niet morgen terugbetaalt en dit maakt de investering dan ook lastiger. Het duurt nu eenmaal langer, ook veel langer dan een euro die in AdWords wordt gestopt (met AdWords kun je nu eenmaal meteen bovenaan staan). SEO is investeren in de lange termijn, daarom is het belangrijk om ook de rapportage van verkeer en conversies over langere periodes te bekijken en te analyseren.

Easy Internet Marketing is erg benieuwd wat haar klanten, en de lezers van dit blog, graag terug zouden zien in een SEO rapportage. Hoe belangrijk vinden jullie de posities nog of zijn jullie gelukkig als het verkeer en de conversies stijgen? Laat het ons weten in de opmerkingen!

Discussie- 2 reacties

Lars Sang Mo Boom

2 juli 2012, 15:09

Hi Paula, leuk artikel. Wij werken nog niet met uitgebreide SEO rapporten, maar dat zou ik wil graag willen, en snel ook :-). Hierin moet in elk geval duidelijk zijn wat de veranderingen zijn op de belangrijkste keywords, hun ROI en ook hoe zij hebben bijgedragen aan het geheel, of juist voor een specifieke pagina.

Reageer hier op

Paula

2 juli 2012, 21:36

Hoi Lars, bedankt voor je reactie! Leuk!
Binnen SEO blijven investeringen per keyword een schatting (je doet nu eenmaal meer voor je organische vindbaarheid dan je op een paar specifieke woorden richten) en dus is ROI (per zoekwoord) ook vaak een ruwe schatting. Maar binnen Google Analytics kun je ook opbrengsten rechtstreeks aan zoekwoorden verbinden en de verandering over tijd meten. Het is zeker niet onmogelijk!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Easy-nieuws:

Inschrijven voor onze nieuwsbrief