Kennis

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Eerste bevindingen naleven cookiewet

Door: Easy Admin

Eerder deze maand berichtten wij al over het intreden van de nieuwe Telecomwet, ook wel de cookiewet genoemd,  waarin staat dat bezoekers van een website expliciet toestemming moeten geven voor het laten plaatsen van cookies. Een van de mogelijke opties om dit te realiseren is het gebruik van een tool als Cookie Control. De afgelopen dagen hebben wij deze tool getest waarbij bezoekers om toestemming zijn gevraagd voor het plaatsen van cookies. En uiteraard willen we onze bevindingen hierin graag delen.

Na de implementatie van de betreffende tool, en geheel volgens verwachting, is er duidelijk een daling waarneembaar in de gemeten statistieken.

Analytics statistieken

Het aantal bezoekers dat toestemming geeft om cookies te plaatsen, is erg laag. Wanneer we deze aantallen afzetten tegen de bezoekersaantallen van de afgelopen maanden, dan komen we uit op percentages tussen de 8% en 14% (afhankelijk van welke dag van de week wordt vergeleken). In andere berichtgevingen op het internet wordt gesproken over vergelijkbare getallen.

Eenvoudige installatie

De tool Cookie Control is redelijk eenvoudig te installeren. Door een aantal keuzes te maken, kan men in zeer korte tijd een eigen Cookie Control widget configureren. Denk hierbij aan opties als o.a.:

  • De wijze waarop toestemming wordt gevraagd: opt-in, opt-out of enkel informatief.
  • Vormgeving en positie van de widget op je website. Het aantal mogelijkheden is wel redelijk beperkt.
  • Het aantal seconden dat de melding wordt weergegeven waarin toestemming wordt gevraagd.
  • Tekstuele inhoud van de melding.

Analytics tracking code

Tijdens de configuratie van de widget is het mogelijk om je Google Analytics account ID in te geven. De Analytics tracking code wordt dan pas geplaatst bij het geven van de benodigde toestemming.

Helaas wordt hiervoor door Cookie Control wel de “oude” synchrone trackingcode gebruikt van Analytics en niet de asynchrone trackingcode. Bij het gebruiken van de synchrone code van Google Analytics zullen een aantal mogelijkheden niet meer werken, waaronder:

  • Meten van de laadtijd van de pagina
  • Social Media tracking
  • Automatische verificatie Google Webmaster Tools

Ook opties als ‘Event Tracking’, ‘Virtual Pageviews’ en de ‘E-commerce code’  zullen opnieuw geconfigureerd moeten worden wanneer er teruggegaan wordt naar het gebruik van de oude trackingcode. Dit is met name voor de webshops van groot belang.

Implementaties ‘in het wild’

Cookie Control is slechts een van de diverse mogelijkheden waarmee je de nieuwe wetgeving kunt naleven. Maar ook de interpretatie van de wetgeving wil nog wel eens verschillen.

Zo is op www.telegraaf.nl en www.wehkamp.nl te zien dat er wel een melding wordt gegeven waarin de bezoeker wordt geïnformeerd over het gebruik van cookies maar er niet de mogelijkheid wordt geboden om akkoord dan wel niet akkoord te gaan. Het grote voordeel hiervan is dat alle bezoekers worden gemeten, nadeel is dat er niet expliciet om toestemming wordt gevraagd.

Op www.fok.nl pakken ze het rigoureuzer aan. Daar wordt expliciet om toestemming gevraagd voor het plaatsen van cookies. Wanneer je hier niet mee akkoord gaat, dan kun je de website simpelweg niet bezoeken. Het grote voordeel is dat op deze manier vrijwel alle bezoekers van de website worden gemeten. De vraag is dan of je het risico wilt nemen om bezoekers op deze wijze mis te lopen.

Conclusie: kiezen tussen bezoekers of statistieken?

Het aanmaken en implementeren van Cookie Control is in veel gevallen eenvoudig te realiseren. Echter heeft het gebruik van deze tool wel gevolgen voor de gemeten statistieken.

De oorzaak waarom slechts een klein aandeel van de bezoekers in deze test toestemming geeft, is niet echt duidelijk. Ligt het aan de inhoud van de melding, de vormgeving van de melding of speelt misschien de positie juist een grote rol hierin? Sterker nog, begrijpen de bezoekers goed genoeg wat er aan ze gevraagd wordt?

Er zijn ook nog andere vormen waarop de toestemming van de bezoekers kan worden verkregen en het is de vraag of dan de respons hoger zal uitvallen. Maar lukt het je om een dermate hoge respons te creëren zodat er voor jou voldoende statistieken worden gegenereerd waar je de nodige beslissingen op kan nemen?

Bij het bepalen van de wijze waarop je de toestemming van je bezoekers wilt gaan verzamelen, kun je jezelf ook afvragen wat waardevoller voor je is. Daadwerkelijke bezoekers op je website waarvan je het merendeel niet kan beoordelen op gedrag en waarde? Of ben je in een positie om de toestemming van je bezoekers te “forceren” en neem je een eventueel verlies in bezoekers als gevolg van je keuze voor statistieken?

Uiteraard zijn we erg nieuwsgierig naar andere ervaringen in het naleven van de nieuwe cookiewetgeving!

Discussie- 3 reacties

Wieger Waardenburg

18 juni 2012, 15:21

Prima item. Blijft een lastige discussie. Voor wie meer wil weten over de cookiewet – inclusief een filmpje wat duidelijk aangeeft hoe dubieus de maatregel is – kan hier gekeken worden:

http://xpertmarketing.nl/blog/cookiewet-europa-hoe-leef-ik-de-cookiewet-na/

Reageer hier op

piet

18 juni 2012, 23:16

Mensen zijn bang om ergens op te klikken dus denken ze dat er een virus of hun bankgegevens worden gepikt kruip in de huid van een diegebeet het hele cookiewet kan me rug op

Reageer hier op

Pien

14 augustus 2012, 11:50

Hallo,

Ik vind cookie control een handige tool, maar hoe zit het met het registreren van de toestemming van de gebruiker, de wijze waarop de toestemming is verkregen, hoe de gebruiker daarbij geïnformeerd werd én het tijdstip van verkrijging van de toestemming? Doet cookie control dat ook? Ik heb namelijk begrepen dat je deze gegevens moet kunnen laten zien aan opta.

Groet Pien

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Easy-nieuws:

Inschrijven voor onze nieuwsbrief