Kennis

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Bye bye Google Places; Hallo Google+ Local

Door: Roald

Sinds woensdag 30 mei 2012 is Google Places officieel verhuisd naar Google+, onder de naam Google+ Local. Zoals vrijwel iedere verandering van Google de laatste tijd, is deze switch zonder aankondiging doorgevoerd. Is Google+ Local de verklaring waarom er de laatste tijd vrij weinig support was voor Google Places? Is Google+ Local de manier waarop Google al haar producten aan Google+ gaat hangen? Is dit een stap in de juiste richting voor lokale ondernemers? Of is het een agressieve manier om Google+ te pushen?

Google+ Local

Sociale aanbevelingen

Volgens Google is Google+ Local de manier om bijvoorbeeld de beste restaurants bij jou in de buurt te vinden. Niet alleen door scores en informatie, maar ook door aanbevelingen van vrienden en kennissen in jouw Google+ Circles. In Google+ is het namelijk mogelijk te zoeken naar restaurants, cafés en andere bedrijven en deze vervolgens te beoordelen. Sinds de overname van Zagat en de integratie hiervan, is de beoordeling door middel van 0 tot 5 sterren verleden tijd. Nu wordt deze waardering gebruikt:

  • 3 = Uitstekend
  • 2 = Heel goed
  • 1 = Goed
  • 0 = Slecht tot redelijk

Deze waardering wordt met 10 vermenigvuldigd en leidt dan tot deze gemiddelde scores:

  • 26 – 30 = Buitengewoon tot perfect
  • 21 – 25 = Zeer goed tot uitstekend
  • 16 – 20 = Goed tot zeer goed
  • 10 – 15 = Redelijk tot goed
  • 0 – 9 = Slecht tot redelijk
Beoordelingen in Google+ Local

Wat betekent dit voor lokale ondernemers?

Met de komst van Google Places hadden lokale ondernemers, door het claimen van hun listing, invloed op de inhoud van die listing. Zo kon je foto’s en video’s uploaden en kon je onder andere openingstijden en betaalmethodes toevoegen in je Google Places account. Momenteel kun je nog gebruik maken van het Google Places account, maar dit gaat veranderen. Uiteindelijk zul je een Google+ profiel moeten hebben, waarmee je jouw Google+ Local pagina claimt. De  lokale ondernemer zal zijn persoonlijke profiel moeten koppelen aan zijn bedrijfspagina. Mocht je dus nog geen Google+ profiel hebben, dan is het tijd deze snel aan te maken.

Op moment van schrijven zijn de Google+ Local pagina’s nog niet gekoppeld aan Google+ profielen. Google heeft aangegeven dat dit nog niet mogelijk is. Uiteraard zal dit op korte termijn veranderen.

Meerdere vestigingen

In Google Places was het mogelijk onder je account meerdere vestigingen te claimen. Hoe dit er precies uit gaat zien in Google+ Local is nog niet bekend. Dit kan een bedrijfspagina zijn met meerdere adresgegevens, of per vestiging een aparte pagina. Voor alle lokale ondernemers met meerdere vestigingen geldt dus even afwachten totdat de migratie naar Google+ Local helemaal rond is.

Google+ Local in de SERPs

Sinds de introductie van Local Search, hebben we al veel verschillende variaties van lokale resultaten gezien. Van de Google Maps 7-pack tot de integratie van Google Places pagina’s. Maar hoe komt dit er straks uit te zien? De integratie van Google+ is vooralsnog alleen te zien in www.google.com, onder de noemer “Search, plus Your World“. Wellicht dat Google+ Local er op een dergelijke manier in wordt verwerkt.

Beter vindbaar in Google+ Local

Wanneer je nu zoekt naar bijvoorbeeld een restaurant in Den Bosch, zie je lokale resultaten zoals je ze vorige week ook zag. Dit zal hoogstwaarschijnlijk blijven. Hierin rank je onder andere door consistentie in NAW gegevens, links vanaf lokale websites en bedrijfsvermeldingen waarbij NAW gegevens worden getoond. Mocht je hierover meer tips willen, lees dan dit artikel met 10 tips om beter te ranken in Google Places dat ik al eerder heb geschreven.

Aanbevolen plaatsen in Google+ Local

Tot afgelopen woensdag was dit de enige manier om je Google Places vermelding onder de aandacht te brengen. Met Google+ Local zijn reviews van Google+ gebruikers veel meer van belang. De best aanbevolen plaatsen bij jou in de buurt staan immers bovenaan. Voor lokale ondernemers is het dus zaak hun klanten (die een Google+ profiel hebben) actief naar een review te vragen. Ik hoor je denken: “maar bijna niemand heeft toch Google+”. Dat klopt, maar Google werkt er ontzettend hard aan om het aantal gebruikers te laten groeien. Voor Google is Google+ veel te belangrijk om te laten falen!

Tot slot

Google probeert Google+ op een agressieve manier flink te pushen. Door Google+ Local zal het aantal Google+ profielen zeker gaan stijgen, wij zullen onze klanten althans adviseren hiermee aan de slag te gaan. De integratie van alle Google producten met Google+ is in volle gang. De komende tijd zullen ons dus nog veel veranderingen staan te wachten. Vraag je maar eens af hoe Google geld wil gaan verdienen met Google+ en Google+ Local. Als afsluiter kun je hieronder nog de promo video bekijken.

Discussie- 4 reacties

W. Boer

4 september 2012, 12:51

Hoi Roald,

Bedankt voor je post! Echter een vraagje:
Je geeft aan:
Voor alle lokale ondernemers met meerdere vestigingen geldt dus even afwachten totdat de migratie naar Google+ Local helemaal rond is.

Is hier inmiddels al meer over bekend? Wat is dus de beste manier om meerdere vestigingen te vermelden?

Reageer hier op

Roald

5 september 2012, 10:15

@W.Boer: Google heeft nog niet officieel bekend gemaakt hoe om te gaan met meerdere vestigingen. Ik heb er echter wel een visie op.

Wanneer je een bedrijfspagina aanmaakt (http://www.easy.nl/2012/08/aan-de-slag-met-je-google-bedrijfspagina) op Google+, wordt je gevraagd een categorie te kiezen. Dit kan bijvoorbeeld een ‘lokale onderneming of plaats’ zijn, of een ‘bedrijf, instituut of organisatie’.

Als bedrijf met meerdere vestigingen, kies je in eerste instantie voor ‘Bedrijf, instituut of organisatie’, dat wordt je overkoepelende pagina waarmee je interacteert met je doelgroep, foto’s post, updates plaatst etc. Deze is dus niet plaatsgebonden. Voor iedere lokale vestiging dien je vervolgens een aparte bedrijfspagina aan te maken, echter valt deze in de categorie ‘lokale onderneming of plaats’.

Denk bijvoorbeeld aan de V&D. De organisatie als geheel heeft een bedrijfspagina in de categorie ‘bedrijf, instituut of organisatie’. Alle lokale winkels hebben hun eigen bedrijfspagina’s in de categorie ‘lokale onderneming of plaats’. Zo zijn ze lokaal vindbaar middels Google+ Local en kunnen ze participeren op Google+ middels hun algemene bedrijfspagina.

Reageer hier op

Albert

30 juli 2013, 13:20

Een vraag. Ik had een Google Places pagina voor mijn bedrijf. Deze is overgenomen door Local. Als ik via de Local pagina deze ga bewerken (Via “Is dit uw bedrijf?”) kom ik altijd in het ‘oude’ Places dashboard uit. Daar kan ik alles wel invoeren maar hoe kan het dat ik de nieuwe dashboard er niet voor krijg.Bedankt overigens voor het heldere artikel.

Reageer hier op

    Albert

    30 juli 2013, 13:20

    Bedrijf van een familielid overigens.

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Easy-nieuws:

Inschrijven voor onze nieuwsbrief