Kennis

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Inzicht in AdWords Zoekpartners

Door: Justin

Een maand geleden blogde ik over de waarde van AdWords Zoekpartners. Enkele praktijkvoorbeelden toonden aan dat deze websites met Google zoekfunctionaliteit een meerwaarde kunnen bieden ten opzichte van adverteren in Google Zoeken. Ik meldde toen dat inzichtelijkheid ontbreekt in welke websites eigenlijk resultaat opleverden. Na wat speurwerk blijken de Zoekpartners toch niet zo’n grijs gebied te zijn als eerder werd vermoed.

Zoekpartners in Analytics

Hoewel het absoluut moeilijk blijft om een campagne te optimaliseren voor Zoekpartners, is het middels het gebruik van Google Analytics wel mogelijk inzicht te verkrijgen in de individuele Zoekpartners en hun prestaties. Zo is het eindelijk duidelijk op welke websites jouw advertenties eigenlijk vertoond zijn en welke prestaties bij welke Zoekpartner horen. Volg voor dit inzicht de volgende stappen:

  1. Koppel je AdWords account aan je Analytics account, mits dit nog niet gebeurd is.
  2. Maak in Analytics een nieuw profiel aan – bijvoorbeeld “Bedrijfsnaam – Zoekpartners”.
  3. Maak in dit profiel doelen aan.
  4. Selecteer het nieuwe profiel en creëer twee nieuwe filters (zie afbeelding 1 en 2)
    • De eerste filter selecteert al het betaalde zoekverkeer.
    • De tweede filter brengt de precieze campagnebron in beeld en bepaalt de output hiervan.

Wie zijn de Zoekpartners?

Na een dag of twee verschijnen de Zoekpartners nu in het nieuwe Google Analytics profiel (Verkeersbronnen, Bronnen, Alle Verkeer) – zie afbeelding 3. In het genoemde voorbeeld blijken startgoogle.startpagina.nl, Kieskeurig en Marktplaats na een korte periode de meeste bezoeken op te hebben geleverd. Andere (verrassende?) Zoekpartners zijn onder meer eBay.nl, Speurders.nl en minder bekende sites als www.kalkhoff.nl.

Helaas kunnen de Zoekpartners individueel niet uitgeschakeld of beheerd worden, maar je hebt wel inzicht in het aantal bezoeken, de gemiddelde bezoekduur en het bouncepercentage per Zoekpartner. Deze informatie kan in ieder geval waardevol zijn om te weten waar jouw doelgroep zich op heb web begeeft – misschien kunnen de meest succesvolle websites nog eens individueel benaderd worden via het Google Display Netwerk of (bijvoorbeeld in het geval van Marktplaats) kan hierop rechtstreeks geadverteerd worden.

Let op: behaalde doelen of transacties worden alleen toegekend aan de bron Google / cpc, niet aan de individuele Zoekpartners. Alleen de klikken uit Google Zoeken zijn terug te vinden onder het Advertenties menu in Analytics. Zoekpartner klikken worden niet aan een campagne of advertentie toegekend.

Bron: Periscopix

Discussie- 3 reacties

Peter

6 oktober 2012, 11:26

Je geeft aan dat de behaalde doelen en transacties niet worden toegekend aan individuele zoekpartners. Maar wel aan het totaal aantal zoekpartners? Of kunnen doelen niet gemeten worden met dit profiel?

Reageer hier op

Justin

10 oktober 2012, 11:56

Beste Peter,

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist gegekeken naar het ingestelde profiel en zag dat doelen, toevallig, sinds twee weken aan de bronnen/zoekpartners gekoppeld worden. Misschien is dit te danken aan een update in Analytics. In dat geval zou je met behulp van Geavanceerde Segmenten ook alle zoekpartners samen kunnen bundelen.

Toch heb ik het gevoel dat de data niet 100% kloppen en we nu alleen de namen van de zoekpartners als betrouwbare info aan kunnen houden. Ik ga binnenkort nog even kijken of ik betere output kan krijgen waarin we zoekpartners met doelen of transacties kunnen gaan rapporteren, in dat geval krijgt deze blog natuurlijk een update.

Reageer hier op

Justin

12 december 2012, 17:21

Hoi Peter,

Mocht je hier nog eens terugkeren: helaas ben ik niets verder gekomen. In de periode eind september tot eind oktober is het mij namelijk wél gelukt om doelen te koppelen aan zoekpartners – daarna staat de teller overal weer op 0 (qua behaalde doelen dan, bezoeken blijven geteld worden). In de tussentijd zijn de filters gelijk gebleven, het is mij dus een mysterie wat er gebeurd is. Vermoedelijk toch een wijziging in de tagging vanuit Google / AdWords.

Ik ga de filter nu even testen bij een e-commerce website, maar verwacht hier hetzelfde probleem. Mocht jij de meting ooit 100% krijgen dan hoor ik dit natuurlijk graag!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Easy-nieuws:

Inschrijven voor onze nieuwsbrief