Kennis

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

5 tips om klantloyaliteit aan te wakkeren

Door: Easy Admin

Enige tijd geleden riep ik hier al eens dat een gebruiksvriendelijke website de kans vergroot op loyale klanten. Onlangs was Easy Internet Marketing aanwezig op de Amsterdam Usability Week van de Nielsen Norman Group, waar Jakob Nielsen een lezing over dit onderwerp gaf.

Bezoek -> conversie -> loyaliteit

Iedereen die een fysieke winkel heeft, begrijpt hoe waardevol vaste klanten zijn. Online is dat niet anders. In de eerste plaats wil je zoveel mogelijk relevante bezoekers. Vervolgens wil je dat deze bezoekers iets doen op je website, zoals een contactformulier invullen of een product kopen. Hier houdt het echter niet op. Een eenmalige conversie is mooi, maar het verhaal wordt nog mooier wanneer deze bezoekers veranderen in loyale klanten die bij je terugkomen om nog een keer te converteren. En het liefst nog een keer, en nog een keer. Maar… hoe bereik je dit?

Tip 1: Wees iedere loyale bezoeker dankbaar, altijd

Klanten herinneren een goede behandeling. Dit geldt niet alleen voor nieuwe klanten, iedereen wil goed behandeld worden. Zo dankbaar als je een nieuwe klant bent, zo dankbaar moet je ook je terugkerende bezoekers zijn. Keer op keer. Blijf daarom altijd goede service bieden en blijf je USP’s trouw, ook voor de bezoekers bij wie je inmiddels een potje denkt te kunnen breken.

Tip 2: Zorg dat het bezoeken van je website een gewoonte wordt

Als klanten eenmaal doorhebben dat je regelmatig je website update, zal een deel van hen regelmatig terugkeren. Doe je steevast iedere week een update met bijvoorbeeld een actie of nieuw aanbod, dan zal een deel van hen iedere week terugkeren. Hoe consistenter je bent in het updaten van je website, hoe eerder een deel van je bezoekers een patroon zal ontwikkelen waarin zij bij je terugkomen.

Tip 3: Stuur een herinnering om nog eens langs te komen

Komt een bezoeker niet vanzelf terug naar je website, dan is een e-mailnieuwsbrief nog steeds de beste manier om bezoekers aan je te herinneren. Social Media als Twitter en Facebook volgen op een goede tweede plaats.

Tip 4: Leer je klanten kennen

Zoals de kruidenier op de hoek weet wat zijn vaste klanten bezighoudt, zo kun je ook je online klanten beter leren kennen. Laat ze ergens op je website aangeven waarover ze graag op de hoogte worden gehouden en stuur een nieuwsbrief die daarop aansluit. Of doe suggesties op basis van eerdere bestellingen. Zo ontzorg je je klanten door hen zoveel mogelijk informatie te geven die ze daadwerkelijk prettig vinden. Je doet dat ook nog eens op basis van gegevens die ze zelf hebben ingevoerd, wat de neiging om je informatie te weigeren verkleint.

Tip 5: Beloon loyaliteit

Laat je loyale klanten regelmatig weten dat je ze waardeert door ze te belonen. Geef ze bijvoorbeeld iets cadeau, zoals een kortingsbon. Kijk echter verder en wees creatief. Wat dacht je van een exclusieve pre-sale voor een selecte groep vaste klanten? Of geef je vaste klanten de mogelijkheid om mee te praten, bijvoorbeeld over uitbreidingen van je assortiment. Zo weet de klant niet alleen dat hij speciaal is voor je, hij heeft ook nog eens zelf meebepaald wat hij bij jou kan gaan kopen. Twee vliegen in één klap!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Easy-nieuws:

Inschrijven voor onze nieuwsbrief