Kennis

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

In 10 stappen Pinterest zakelijk inzetten

Door: Easy Admin

Het nieuwe social media kanaal Pinterest  is sinds enkele maanden ontzettend populair. Het is het eerste geheel visuele sociale netwerk waarop je allerlei beelden plaatst en deelt die jou interesseren. Niet alleen voor persoonlijk gebruik een interessant medium, maar zeker ook voor bedrijven! Pinterest kan namelijk een enorme traffic bron worden, aangezien alle foto’s direct doorlinken naar de bron (je website!).

Easy legt uit hoe je in 10 stappen Pinterest zakelijk kunt inzetten:

1. Vraag je eerst af wie je als bedrijf bent & wie je doelgroep is

Is wat je aanbiedt wel gemakkelijk om te zetten in inspirerende foto’s? De grootste gebruikersgroep van Pinterest zijn vrouwen tussen de 25 en 35 jaar. De meest gedeelde onderwerpen zijn interieur en mode, maar ook infographics, reizen en gadgets doen het goed. Past jouw bedrijf totaal niet bij de lifestyle georiënteerde Pinterest gebruiker, dan zullen er hoogstwaarschijnlijk ook weinig foto’s gedeeld worden. Over het algemeen: als je doelgroep bestaat uit interieurontwerpers heb je meer kans dat zij op Pinterest te vinden zijn dan wanneer je doelgroep uit houthakkers bestaat.

2. Verzamel foto’s

Past je doelgroep bij die van Pinterest en zijn je producten of diensten deelwaardig? Verzamel dan foto’s die je mogelijk kunt pinnen, dus op één van je prikborden plaatsen. Denk hierbij vanuit de gebruiker op Pinterest. Uiteindelijk zullen ze alleen iets op hun eigen prikbord plaatsen als het aansluit bij hun interesses, het is niet hun doel om jouw bedrijf/merk een extra link te geven.

3. Onderzoek de mogelijkheden

Zodra je een account hebt aangevraagd (het is momenteel alleen nog op uitnodiging toegankelijk), begin dan niet direct met het plaatsen van allerlei pins. Kijk eerst eens rustig rond en onderzoek wat Pinterest gebruikers interessant vinden per categorie of algemeen bij het kopje ‘populair’. Door enkele accounts te volgen, krijg je direct een overzicht met de foto’s die gepind worden en dus een heleboel informatie over de interesses, dromen en het leven van je doelgroep.

4. Houd bij welke afbeeldingen van jouw site worden gepind

Ook al heb je nog geen account voor je bedrijf, misschien heeft je doelgroep de weg naar Pinterest al wel gevonden en plaatsen ze daar foto’s van jouw website! Op www.pinterest.com/source/urlvanjouwsite.nl/ kun je bij ‘urlvanjouwsite.nl’ je eigen website invullen, bijvoorbeeld www.pinterest.com/source/easy.nl. Zo zie je precies welke foto’s al de aandacht van je doelgroep trekken en vooral ook wíe een foto vanaf jouw site geplaatst of gedeeld heeft. Natuurlijk is het handig om hun boards te gaan volgen, aangezien zij tot je directe doelgroep behoren.

5. Zorg dat Pinterest ook op je eigen website geïntegreerd is

Zo kun je een follow-button plaatsen en bij iedere pagina die je gedeeld zou willen zien, bijvoorbeeld op een productpagina, de ‘Pin it’ button plaatsen. Op www.pinterest.com/goodies kun je de code hiervan kopiëren, waarbij je zelf aangeeft welke foto gepind moet worden, naar welke (product)pagina deze moet verwijzen en welke beschrijving erbij hoort.

6. Personaliseer je account

Geef een korte omschrijving, kies een profielfoto en link door naar je website / andere social media accounts. De volgende stap is om enkele boards te creëren met titels die aansluiten bij je bedrijf. Hoe specifieker je prikbord, hoe beter. Plaats ieder board in de juiste categorie en geef een korte omschrijving.

7. Label de foto’s op je website

Het kan voorkomen dat iemand een foto van je website opslaat op zijn/haar eigen computer en vervolgens op Pinterest upload. Op dat moment verwijst de pin niet meer door naar je website. Door je foto’s te labelen (je bedrijfsnaam/merk of link van je website in de foto plaatsen), kan het publiek uiteindelijk toch nog bij jouw website uitkomen.

8. Start met pinnen!

Ga de aangemaakte boards niet volgooien met foto’s of logo’s van je bedrijf, maar deel ‘pinteresting’ foto’s. Bij een webshop is dit wat gemakkelijker: foto’s van je producten kun je direct pinnen. Andere bedrijven zullen wat creatiever met hun account moeten omgaan om foto’s te plaatsen die het bedrijf visualiseren.

9. Analyseer je account

Wat levert deelname aan Pinterest op aan verkeer en wat bezoekt men precies op je website. Je kunt dit meten via Google Analytics of met PinPuff, een speciale site die je ‘pinfluence’ berekent door te kijken naar je activiteit en populariteit, het bereik, de waarde van je pins en de traffic die je pins krijgen. Ook kun je via Google Analytics het verkeer bekijken dat via Pinterest bij jouw foto terecht is gekomen. Dit doe je door een unieke url te maken met URL Builder, die je aan je foto verbindt.

10. En dan..?

Pinterest is nog zo nieuw dat er nog geen succesverhalen zijn waarvan je een goede contentstrategie voor het kanaal kunt afleiden. Blijf in elk geval met regelmaat pinnen, bouw een netwerk op (wacht niet tot je publiek je gaat volgen, maar start zelf met volgen), communiceer je account via andere uitingen zoals de nieuwsbrief, deel unieke foto’s van je account ook op Twitter of Facebook, ga de interactie met de doelgroep aan (reageer op en deel foto’s van anderen die passen bij je bedrijf, niet alle foto’s hoeven naar jouw website door te verwijzen) en organiseer prijsvragen via Pinterest (pin & win). Zo blijft je account actief, uniek en interessant om te volgen!

Discussie- 2 reacties

Stefan

16 november 2012, 15:46

Ondertussen is er ook pinterest voor bedrijven. Je kan je account omzetten.

Reageer hier op

Yvette

16 november 2012, 16:41

Beste Stefan, Leuk dat je dit blog gelezen hebt en bedankt voor de tip!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Easy-nieuws:

Inschrijven voor onze nieuwsbrief