Kennis

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Google Analytics User Conference 2012

Door: Easy Admin

Na twee succesvolle edities van de Google Analytics User Conference in 2010 en 2011 stonden er in 2012 twee dagen gepland om meer te leren over Google Analytics via een conference day en training day, waarin de poweruser tot en met de kleine MKB’er aan zijn trekken zou kunnen komen. Tribal IM was aanwezig op beide dagen. Op dag één vooral om te luisteren en op dag twee om trainingen te geven. Hieronder een verslag van de hoogtepunten van dag één, de trainingen van dag twee zullen in een aparte blogpost behandeld worden.

De hoogtepunten tijdens de conference day kwamen vooral van de keynote sprekers Paul Muret, Justin Cutroni en  Sagnik Nandy. Deze ‘Googlers’ waren vanuit de kantoren in Mountain View overgevlogen om ons over alle nieuwe ins & outs van Google Analytics te vertellen.  Het varieerde van Google Analytics als social media monitoring tool, tot een nieuwe manier van waarde toekennen (attributie modellen) en het ideaal voor de toekomst: data meten zonder cookies. Vooral dit laatste was een mooie afsluiter van de dag.

Offsite Social Media in Google Analytics

De dag voor de conferentie kondigde Google middels een blogpost de nieuwe social media monitoring functie aan. Zij zijn de samenwerking aangegaan met meerdere sociale netwerken, de ‘Social Data Hub’ partners. Deze partners sturen informatie van de activiteiten op hun netwerk naar Google Analytics maar helaas horen de grote jongens zoals Facebook en Twitter hier nog niet bij.

Wat betekent dit concreet voor de data in Google Analytics? Deze wordt aangevuld met offsite informatie over de content die gedeeld wordt via social media. De data over dit delen hoeft dus niet perse een bezoek op te brengen (waarbij de Analytics code de data verzameld) maar wordt door de data hub partners rechtsreeks Analytics ingestuurd. Dit maakt het mogelijk om te meten waar en hoe veel er over je gepraat wordt. Zijn hiermee dan de huidige social media monitors straks overbodig?? Het antwoord is: gedeeltelijk. Momenteel meet Analytics nog geen sentiment maar een gesprek met Googlers Justin en Paul wees uit dat dit in de toekomst ook wel de bedoeling is.

Momenteel zit de meeste toegevoegde waarde in de nieuwe rapporten die dit onderdeel met zich meebrengt. Social media is vaak niet de laatste klik in een funnel die tot de conversie leidt maar brengt wel bezoekers voor een eerste keer naar de website. Dit was al enigszins inzichtelijk met de Multi-channel rapporten maar kun je nu ook nog beter zien met de nieuwe sociale rapporten.

Zoals Justin Cutroni zei: “We geven je een blauwe stip en met die stip kun je alles verklaren”. Dit rapport laat zien welke rol social in het totaal van conversies speelt. De blauwe stip zijn conversies waarbij de laatste bron social was maar de lichtblauwe cirkel geeft aan hoe vaak social een assist vormde voor een conversie. De witte cirkel is het totaal aantal conversies waardoor het in één opslag inzichtelijk is welke rol social speelt in het totale plaatje.

Attributie modellen

Een tweede aankondiging was de premium feature ‘Attribution modeling’.  Een bezoeker komt vaak via diverse kanalen naar de website en na een aantal bezoeken leidt dit tot een conversie. Het was al zo dat je in het vernieuwde rapport ‘Multi-channel trechters’ beter kon analyseren welke verkeersbronnen de meeste assists waren in de totale trechter. In dit model krijgt elke verkeersbron evenveel waarde toegedeeld. Met attributie modellen kun je hier verandering in aanbrengen. Er zijn verschillende standaard modellen:

  • Laatste klik: De laatste verkeersbron krijgt alle credit voor de conversie.
    • In dit geval direct verkeer
  • Eerste klik: De eerste verkeersbron krijgt alle credit voor de conversie
    • In dit geval Social media
  • Exponentieel (Time decay): De waarde van een verkeersbron loopt op met elk nieuw bezoek en de laatste verkeersbron krijgt de meeste waarde toegewezen.
    • Bijvoorbeeld: 10%, 20%, 30%, 40% en 50%
  • Lineair: elke verkeersbron krijgt evenveel waarde toegewezen bij een conversie
    • Elke bron 25%
  • Eigen instelling: je kunt ook zelf een attributie model maken waarbij je bijvoorbeeld branded verkeer minder waarde toekent dan non-branded verkeer.

Wanneer de presentatie van Google over dit onderwerp online komt zullen we deze blogpost updaten met meer informatie.

Geen cookies!

De laaste donderslag van de eerste conferentiedag kwam van Sagnik Nandy. Een kort geschiedenislesje: momenteel meet Google Analytics data door middel van een JS cookie op een website en deze cookie wordt bij elke paginaweergave/interactie naar Analytics gestuurd. Dit gebeurt uiterst snel maar is niet ideaal omdat er in elke cookie zeer veel informatie wordt meegegeven en er momenteel ontwikkelingen zijn rondom cookie wetgeving waarbij het niet duidelijk is wat de toekomst van de cookies is.

Om die redenen werkt het Analytics team momenteel aan een oplossing om zonder cookies data te verzamelen. De cookie is nu groot en bevat veel informatie. Het is de bedoeling dat er slechts één regel code wordt verzonden , namelijk een unieke identifier voor elke bezoeker en dat alle informatie over deze bezoeker bij Google wordt verwerkt. Het is een redelijk technisch verhaal maar hier hangen meerdere voordelen aan:

  • Geen cookies!
  • Met een unieke identifier kun je een bezoeker meten terwijl deze meerdere apparaten gebruikt. Als ik nu een website bezoek vanaf mijn tablet, werk pc, thuis pc en telefoon ben ik 4 unieke bezoekers, met de nieuwe code zou ik maar één unieke bezoeker zijn. Voorwaarde hiervoor is wel dat de website gebruikers kan identificeren als één, met bijvoorbeeld een inlog.
  • Minder data te verzenden = snellere website
  • Alle configuratie vindt plaats in de back-end bij Google, er is geen aangepaste code meer nodig.

Het nadeel voor Google Analytics is dat het proces wat nu in alle browsers plaatsvind (het verzenden van de dikke cookie) in een later stadium op hun servers plaats moet gaan vinden. Stel je dus voor dat de rekenkracht die nu door een miljard browsers  wordt gegenereerd straks allemaal op de Google servers moet gaan plaatsvinden. Kleine capaciteitsverhogingen zijn dus nodig.

Conclusie

De eerste dag zat bomvol goede gesprekken en nieuwe inzichten. Wanneer de Google presentaties online komen zullen we deze hier delen. Volgend jaar is Tribal IM er in ieder geval zeker weer bij. We horen graag vragen en opmerkingen over de Google Analytics User Conference dus laat ze achter in de opmerkingen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Easy-nieuws:

Inschrijven voor onze nieuwsbrief