Kennis

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

10 tips om beter te ranken in Google Places

Door: Easy Admin

Tijdens de keynote op dag 3 van PubCon 2011 deelt Matt Cutts zijn visie op search en Google. Local zal een steeds grotere rol gaan spelen in search. Als lokaal opererend bedrijf is Google Places online essentieel en moet je meegaan in deze trend, maar hoe doe je dat eigenlijk? In deze blogpost geef ik 9 tips hoe je beter kunt ranken in Google Places. Er wordt vanuit gegaan dat je naast je offline bedrijf, ook online aanwezig bent door middel van een website. Het is niet vereist om gebruik te kunnen maken van Google Places, maar zorgt wel voor betere resultaten.

1. Maak een vestigingspagina

Een betere lokale vindbaarheid begint met een goede website. Op je website is het belangrijk een pagina in te richten met adresgegevens en verdere informatie over je bedrijf. Deze pagina moet gemakkelijk bereikbaar zijn voor een crawler, dus link ernaar vanaf je homepage, of verwerk de pagina in je hoofdmenu. Heb je als bedrijf meerdere offline vestigingen, zorg er dan voor dat er voor iedere vestiging een pagina bestaat, waarnaar gelinkt wordt. De manier van linken speelt een grote rol, zorg ervoor dat er gelinkt wordt met de plaatsnaam van de vestiging.

Op de vestigingspagina is het belangrijk je adresgegevens te vermelden en een voor de gebruiker nuttige pagina te maken. Dit doe je op de volgende manieren:

  • verwerk je NAW gegevens in de paginatitel;
  • plaats je NAW gegevens in de h1;
  • maak een beschrijvende meta-description en verwerk ook hierin je naw gegevens;
  • in de content is het belangrijk je NAW gegevens te verwerken. Doe dit op een natuurlijke manier. Je hoeft niet perse alle informatie achter elkaar te schrijven, maar je kunt het verspreiden in de content;
  • integreer Google Maps.

2. Schema.org markup

Alan Bleiweiss sprak gisteren tijdens zijn presentatie over Enterprise Level Local Search de verwachting uit dat microdata in 2012 een grote rol zal spelen in local search. Door middel van microdata is het mogelijk extra informatie te geven over de content op je website. Door je adresgegevens op te maken met markup volgens www.schema.org, zorg je ervoor dat Google je adresgegevens gemakkelijk kan vinden en verifiëren met de gegevens die ze over jouw bedrijf op het internet vinden.

3. Geositemap en KML

Bestaat jouw bedrijf uit meerdere offline vestigingen, maak dan een geositemap en creëer een KML bestand. Een geositemap is niets meer dan een soort bestand dat verwijst naar je KML bestand. Het heeft een zelfde structuur als een XML sitemap. Een KML bestand bevat een overzicht van alle offline vestigingen met Google Maps coördinaten. Online tools zoals de geo sitemap generator helpen je met het creëren van je KML bestand en geositemap.

4. Volledig en accuraat profiel

De bovenstaande tips verbeteren vooral de content of relevantie van je website zelf met betrekking tot je naw gegevens. Om goed te kunnen ranken in de lokale resultaten zul je een Google Places vermelding moeten maken of moeten claimen. Daarin is het belangrijk je bedrijfsgegevens zo volledig mogelijk te vermelden. Vermeld je openingstijden, upload je logo en link naar je website. Hoe vollediger een profiel, hoe betrouwbaarder het is.

5. Bepaal je categorie(en)

Ieder bedrijf valt in een bepaalde categorie. Google heeft zelf een aantal voorgedefinieerde categorieën, maar in Places kun je ook je eigen categorieën invullen. Het is echter verstandig zoveel mogelijk de bestaande categorieën te gebruiken. Het bepalen van de juiste categorie kan soms nogal flink wat tijd kosten. Deze tool helpt je met het vinden van de juiste categorie.

6. Link naar je website

Google Places biedt de mogelijkheid een link te plaatsen naar jouw website. Het is echter belangrijk te bepalen waar je jouw bezoekers wilt laten landen. In de praktijk zien we vooral dat er naar de homepage wordt verwezen, maar is dit wel zo handig?

Stel, je bent een advocaat met meerdere vestigingen in Nederland, waaronder een in Den Bosch. Een gebruiker heeft zojuist gezocht naar een advocaat in Den Bosch. Hij heeft vervolgens al gekozen voor jou op basis van een x aantal criteria en landt vervolgens op je homepage. Hier moet de gebruiker opnieuw op zoek naar jouw vestiging in Den Bosch. Dat is niet handig! Laat de gebruiker daarom landen op de meest relevante informatie, in dit geval de pagina met informatie over je vestiging in Den Bosch.

Een tip wanneer je gebruikt maakt van Google Places, is het taggen van de URL. Hierdoor kun je in bijvoorbeeld Google Analytics precies zien wat deze gebruikers doen op je website en of je eventueel aanpassingen moet doen. Je tagt een URL juist door middel van het toevoegen van deze code aan je URL:

?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=local

7. Upload een video

Zoals in tip 4 al vermeld, is het belangrijk een volledig profiel te hebben. Hier komt dus ook video bij kijken. Google gaat het niet zozeer om de inhoud van de video, maar meer om de tagging en omringende tekstuele content van de video. Wanneer je gebruik maakt van YouTube, vermeld dan je bedrijfsnaam en plaats in de title van de video. In de beschrijvende tekst vermeld je nogmaals je bedrijfsnaam, maar nu aangevuld met je volledige NAW gegevens. Probeer hier een lopend en leesbaar verhaal van te maken.

8. Ontwikkel een reviewstrategie

Reviews spelen een grote rol in local search. Naast een signaal van vertrouwen richting gebruikers, zorgen reviews ook voor betere rankings in Google Places. Het verkrijgen van reviews begint met een goede reviewstrategie. Kunnen mensen online iets kopen, vraag dan in de bedankmail naar een review. Kunnen ze echter alleen offline van je diensten gebruik maken, vraag hen dan in je winkel naar een review. Heb je meerdere vestigingen, vraag dan alle vestigingen hun klanten actief te benaderen en te vragen om een review.

9. Vergroot het aantal bedrijfsvermeldingen

Bedrijfsvermeldingen, ook wel citaties genoemd, zijn pagina’s waarop de NAW gegevens van je bedrijf worden vermeld. De citaties in local search zijn vergelijkbaar met links in ‘gewone’ search. Vaak zijn dit online bedrijfsgidsen. Je vindt deze gidsen door simpelweg te zoeken naar ‘bedrijfsgids’ of ‘ bedrijfsgidsen’.

Ook kun je zoeken naar het telefoonnummer van een concurrent, om te zien waar zijn bedrijf is vermeld. Gebruik hiervoor de volgende query:

’073 1234567′ -site:concurrent.nl

10. Wees consistent

Consistentie is een van de belangrijkste punten wanneer je bezig bent met het vergroten van citaties op het internet. Stel een vast stramien op en zorg ervoor dat je bedrijf in iedere online bedrijfsgids op dezelfde wijze wordt vermeld. Dit betekent:

  • dezelfde bedrijfsnaam
  • hetzelfde adres
  • hetzelfde telefoonnummer

Heb je meerdere vestigingen, werk dan absoluut niet met een 0900 of 0800 nummer, maar maak gebruik van unieke telefoonnummers met een juist regio nummer.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Easy-nieuws:

Inschrijven voor onze nieuwsbrief